Hyvä paha regulaatio?
Vastuullisuus on tulevaisuuden liiketoiminnan turvaamista ja parantamista. Tuoreella EU regulaatiolla luodaan yhteiset pelisäännöt, joiden puitteissa B2B-yritykset voivat varmistaa omaa kilpailukykyään, ja rakentaa kestävää tulevaisuutta.
Yritysvastuulaki on keskeinen askel EU:n Green Deal vastuullisuusmatkassa, ja sen tuomat muutokset tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia yrityksille. Huhtikuussa Euroopan parlamentissa hyväksytty pitkään valmisteltu yritysvastuudirektiivi (CSDDD) asettaa eurooppalaiset suuryritykset ensimmäistä kertaa vastuuseen ihmisoikeus- ja ympäristörikkeistä koko arvoketjussaan.
Sääntely luo yhteiset pelisäännöt
Direktiivin tavoitteena on luoda yhteiset pelisäännöt asianmukaisen huolellisuuden (due diligence) toiminnalle. Tämä tarkoittaa, että yritysten on laadittava huolellisuusvelvoitesuunnitelma ja code of conduct -periaatteet sekä siirtymäsuunnitelmat, joilla niiden strategia ja liiketoimintamallit muutetaan vastaamaan puolentoista asteen ilmastotavoitetta.
Vaikka direktiivi koskee aluksi suuryrityksiä (yli 5 000 työntekijää ja yli 1,5 miljardin liikevaihto), sen vaikutukset ulottuvat myös pienempiin yrityksiin arvoketjujen kautta. Kaikkien yritysten kannattaa siis nyt viimeistään kiinnittää entistä tarkemmin huomiota ympäristövaikutuksiin ja ihmisoikeuksien toteutumiseen.
Kaikki hyöty irti raportoinnista
Yritysvastuudirektiivi on läheisesti yhteydessä EU kestävyysraportointidirektiiviin (CSRD), joka velvoittaa suuryrityksiä raportoimaan vastuullisuuden osa-alueista. Raportointivelvoite koskee jo ensi vuonna yhä laajempaa yritysjoukkoa. Viimeistään nyt on aika herätä pohtimaan oman yrityksen olennaisia raportoitavia ESG-osa-alueita, datankeruuta ja resurssointia.
Vaikka yrityksesi ei vielä kuuluisikaan kestävyysdirektiivin piirin, kannustamme laatimaan vapaaehtoisen raportin, kuten teimme edelläkävijä maahuolintayritys Airpron kanssa. Raportti selkeyttää yrityksen omaa vastuullisuustyötä, sitouttaa henkilökuntaa, ja lähettää sidosryhmille positiivisen signaalin. Avoimesti viestitty data voi olla myös kilpailuvaltti.
Raportointi on iso ja monimutkainen urakka, kuten olemme kuulleet podcastissamme vierailleilta iLOQin Erja Sankarilta ja CtrlPrintin Sanna Laaksolta. Faktojen täytyy olla olennaisia, vertailtavia ja helposti löydettävissä. Siksi raportista kannattaa ottaa kaikki viestinnällinen hyöty irti sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.
Kerro avoimesti keskeneräisyydestä
Regulaatio ei ole este, vaan mahdollisuus kehittyä ja menestyä kestävästi. Vastuullisuusviestinnässä on tärkeää kertoa läpinäkyvästi yrityksen vastuullisuusmatkasta ja tavoitteista, ja uskaltaa kertoa myös keskeneräisyydestä.
Suurella vaivalla laadittua vastuullisuusraporttia kannattaa hyödyntää monipuolisesti. Nosta esiin viestinnällisiä teemoja ja dataa visuaalisesti kiinnostavasti, tuo esiin kilpailuetuja ja sparraa toimialasi muita toimijoita.
Vastuullisuus on ennen kaikkea tulevaisuuden liiketoiminnan turvaamista ja parantamista. Yritysvastuulaki tarjoaa yrityksille mahdollisuuden näyttää tietä vastuullisessa liiketoiminnassa ja rakentaa kestävämpää tulevaisuutta kaikille.