Markkinointikonkari ei pääse pilkuistaan
Vuosi sitten Brandkindin hallituksen puheenjohtaja Ville Tolvanen palasi pitkän tauon jälkeen markkinoinnin pariin. Konkarin asiantuntemukselle on ollut käyttöä – siitä ovat näyttönä monet hyvät keskustelut asiakkaiden kanssa sekä Brandkindin sisäinen kehittäminen.
Vuosi sitten teit comebackin markkinoinnin pariin. Kannattiko?
Kyllä ehdottomasti! Yllättävintä on ollut huomata, että samaan aikaan kun viestinnän ja markkinoinnin keinovalikoima on sähköistynyt, se on myös monimutkaistunut. Yrityksillä on valtava haaste navigoida mahdollisuuksien viidakossa ja tehdä suoraviivaista ja liiketoimintalähtöistä vaikuttavaa markkinointia. Digitaalisten kanavien alkuperäinen idea oli verkottaa ihmisiä ja yleisöjä, ja mahdollistaa yrityksille oman äänen kuuluvuus suoraan henkilöstölle, sijoittajille, kumppaneille ja asiakkaille. Maailman piti olla täydellisempi ja parempi, mutta se onkin monimutkaisempi, hankalampi ja fragmentoituneempi.
Mistä markkinoinnin taidoistasi on edelleen hyötyä?
Kun on 20 vuotta analysoinut brändejä sekä kasvuyritysten markkinointia ja tekemistä, olen huomannut, että samat haasteet ja mahdollisuudet eivät ole poistuneet mihinkään, mutta tuloksen tekemisestä tullut entistäkin vaikeampaa. Jos markkinointi oli ennen viestintää ja luovuutta tietyissä kanavissa, niin nyt se on lisäksi teknologiaa, analytiikkaa ja pilvipalveluja.
Millaisia onnistumisia olet nähnyt vastuullisesta markkinointiviestinnästä?
Olen saanut todistaa, että Brandkind on kasvanut monen ison markkinoijan kumppaniksi. Brandkind ja asiakkaat ovat kasvaneet yhdessä vastuullisempaan tekemiseen, ja on löydetty sellaisia yhteistyömalleja, joissa asiakas pystyy nojaamaan voimakkaammin Brandkindin osaamiseen ja kasvattamaan markkinointinsa merkityksellisyyttä.
Millaisia mahdollisuuksia näet tekoälyllä?
Uudet teknologiat ja digitaalisuus kulkevat sykäyksinä. Voi olla vuosia, ettei tapahdu mitään ja sitten yhtäkkiä tapahtuu paljon. Tämä on tekoälyn vuosi ja se vaikuttaa aika nopeasti moneen asiaan. Mutta onhan sekin ongelmallinen, ei se ole mikään vesi viiniksi -ratkaisu. Mielestäni Brandkindin määritelmä tekoälystä työkaverina ja mahdollistajana on hyvä lähestymistapa.
Mitä muita markkinoinnin trendejä on ilmassa?
Panostaminen markkinoinnin tuloksellisuuteen, tehokkuus ja oman tekemisen ja kumppaneiden käytön tasapainottaminen. Markkinoinnin vieminen vielä tärkeämmäksi osaksi liiketoimintaa. Nämä ovat markkinoinnin ikuisuusasioita, mutta ne eivät ole muuttuneet mihinkään. Pirstaleisuus, kompleksisuus ja markkinoinnin arkisen tekemisen integroinnin hankaluus.
Vuosi tulee täyteen, aiotko vielä jatkaa Brandkindin hallituksessa?
Tämä oli vasta kierros numero yksi! Hallitustyö Brandkindissa on ollut tosi miellyttävää, koska siinä on tasapainotettu omistajien, asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeita ja etuja. Hallitus on ollut koko yhtiön ja sen asiakkaiden ja työntekijöiden asialla. Olen saanut paljon oppia, mukavia hetkiä ja yhteistyötä. Tosi kiinnostavia hankkeita on käynnissä ja varmasti tulossakin.