Jakson kohokohdat: 

Forcit Group on kokonaisvaltainen räjähdealan toimija, jonka viestintäkumppanina Brandkind vastaa muun muassa digitaalisten ratkaisujen suunnittelusta ja toteutuksesta. Miten tärkeää digitaalisten palvelujen kehittäminen alalla on?

Tieto haetaan nykypäivänä verkkosivuilta käytännössä kokonaan eli toimivat verkkosivut täytyy ehdottomasti olla kunnossa. Suurin haaste meille on pitää jalat maassa ja miettiä, mistä kehityksestä meidän omalle kohdeyleisöllemme on oikeasti hyötyä. 

Mitä digikehittäminen tarkoittaa Forcitille käytännössä? 

Toimimme infra-alalla louhinta- ja rakennusyritysten kanssa. Louhintatyömaalla tapahtuu todella konkreettista, rehellistä lihasvoimaa vaativat työtä 24/7. Digitaaliset palvelut muodostavat apuvälineen. Kehityshankkeitamme ovat esimerkiksi digitaaliset softat, jotka tehostavat raportointia, ympäristövaikutusten seurantaa, analytiikkaa tai suunnittelua. 

Alamme on tarkoin säädeltyä, eli tietyt dokumentit, kuten tuotetiedot, kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteet ja muut tuotteiden käyttöön liittyvät tuotedokumentit pitää olla aina saatavilla. Se tarkoittaa, sitä verkkosivustojen pitää olla pystyssä aina ja koko ajan.  Siksi verkkosivustojen kehitystyö on meille äärimmäisen tärkeää. 

Millaisia kehittämistarpeita yhteistyön aikana on tunnistettu? 

Yhteistyömme lähti liikkeelle, kun kaipasin osaavaa ja monipuolista, mutta myös välittävää kumppania. Olimme Forcitilla tilanteessa, jossa verkkosivustot vaativat paljon erityisosaamista. Pärjäsimme, kunnes yritys alkoi kasvamaan, ja eri tytäryhtiöiden sivujen päivittämisestä tuli raskasta, haastavaa ja kallista. 

Me siis kuoppasimme vanhan sivuston, ja rakensimme yksi kokonaan uuden multisiten, joka on helppo ylläpitää ja päivittää. Rakensimme myös päivitystyön helpottamiseksi integraatioita, jotta erityisesti tärkeät dokumentit saatiin päivittymään automaattisesti. 

Nyt meillä on kumppani, joka hoitaa arkiset ylläpidolliset haasteet ja ehdottaa parannuksia kokonaisuuteen.

Yksi kumppanuus johtaa usein toiseen. Saimme kauttasi tehtäväksemme myös Vuorimiesyhdistyksen brändi- ja verkkosivu-uudistuksen. Mistä projektissa oli kyse?

Vuorimiesyhdistys on vanha ja perinteikäs yhdistys. Heräsimme siihen, että yhdistys ja sen ilme koettiin erityisesti nuorten opiskelijoiden parissa vanhanaikaiseksi. Lisäksi meiltä puuttui brändiohjeistus, ja hissipuhe yleensä tekijänsä näköinen – samat haasteet löytyvät varmasti aika monesta vapaaehtoistyöhön perustuvasta yhdistyksestä. 

Projektiin kuului tietojenkeruu workshopit avainhenkilöiden kanssa, keskustelua jäsenistössä ja ehdotukset identiteetin muuttamiseksi. Lopputuloksena saimme kattavan brändiaineiston, verkkosivusto uusittiin kokonaan uuden ilmeen mukaiseksi, teknologisia ratkaisuja ajantasaistettiin ja sivuston päivittämistä ja ylläpitoa helpotettiin. 

Tärkeimpänä tällaisissa projekteissa tulee itse lanseeraaminen. Saimme Brandkindilta hyvät materiaalit ja hyvän tuen julkistustilaisuuteen, joten vastaanotto jäsenistössä oli todella positiivinen. Nyt Vuorimiesyhdistyksen brändi-ilme on raikas ja nykyaikainen, ilmettä on helppo toteuttaa kenen tahansa toimesta ja verkkosivusto toimii todella hyvin. Suosittelen lämpimästi vastaavaa projektia, jos sellaiseen on yhdistystoiminnassa tarvetta.

Kuuntele podcast täältä:

Voit kuunnella podcastin Acastin, Spotifyn, Apple podcastin tai Podimon kautta