Teean urapolku on kulkenut kuluttajamainonnasta isojen teollisuusyritysten B2B-markkinointiin ja high end -kosmetiikasta selluun ja sahatavaraan. Viimeiset kymmenen vuotta metsäteollisuuden parissa on tehnyt Teeasta alan asiantuntijan ja suoranaisen tietopankin.

Tiedonjano

”Haluan syväsukeltaa siihen mitä kulloinkin teen. Olen innostunut ja kiinnostunut kaikesta ja haluan tutkia alaa. On paljon helpompi tehdä töitä, kun tuntee tuotteen ja sen ominaisuudet”, Teea selittää.

Myös myyntiprosessit ja toimialan lainalaisuudet kiinnostavat Teeaa. ”Täytyy ymmärtää miten myynti toimii, jotta osaa tehdä markkinointia. Silloin on helpompi reagoida, jos tulee uusia juttuja. On tärkeää hahmottaa kokonaisuus, jossa kaikki eri toimet vievät kohti samaa päämäärää ja tempoilu jää pois.”

Aina joskus Teealta kysytään, kyllästyykö hän tekemään samoja pitkiä asiakkuuksia. Ei todellakaan, kuuluu vastaus. ”Tykkään tehdä töitä pitkäjänteisesti. On mahtavaa tehdä töitä asiakkaalle, josta tiedän paljon ja opin koko ajan lisää. Se mahdollistaa molempia hyödyttävän avoimen ja luottamuksellisen kommunikaation.”

Valjastettu luovuus

Teean luomukset saavat aikaan ihastusta, mutta hän suhtautuu työhönsä hyvin pragmaattisesti, ei minään suurena taiteilijana. ”Luovuus on työkalu, josta asiakkaat maksavat meille, jotta saavuttavat bisneshyödyn. Töitä tehdään asiakkaan bisnestavoitteisiin, eikä omiin tarkoituksiin. Näin saavutetaan asiakkaan luottamus”, Teea toteaa.

Hänelle suurimmat onnistumiset tarkoittavat sitä, että asiakas on poikkeuksellisen tyytyväinen johonkin keissiin, ei se, että on itse luonut jotain taiteellista. ”Visuaalisuudessa suunnittelussakin kannattaa mitata tuloksellisuutta”, Teea uskoo.

Rivakasti eteenpäin

Teea on toiminnan nainen. Siinä missä joku muu vielä miettii lähestymistapaa, Teea on jo laatinut toimintasuunnitelman. ”Rakastan prosesseja, innostun ja olen kiinnostunut prosessisujuvuudesta”. Teea myöntää. Hän onkin Brandkindin tuore prosessipäällikkö.

Kaikki lähtee työn tarkasta määrittelystä. ”Laatikon reunat on piirrettävä mahdollisimman selkeästi ennen kuin on mahdollista ajatella laatikon ulkopuolelta, muuten homma menee hakuammunnaksi. Sisällöllä pitää olla joku korrelaatio laatikon reunoihin”, Teea kuvailee.

Kun maali näkyy, sinne pitää mennä rivakasti eikä jäädä haahuilemaan matkalle ja reagoida tarpeen mukaan. ”Myös B2B-maailmassa pitäisi mennä rivakammin eteenpäin. Ei saa hinkata liian kauan, koska mittaamalla saadaan dataa. Sähköisillä alustoilla pitäisi tapahtua koko ajan jotain”, Teea haastaa.