Airpro
Huolellista maahuolintaa
”Valitsimme Brandkindin kumppaniksemme heidän vahvan ESG-asiantuntemuksensa ja proaktiivisen toimintatapansa takia. Yhteistyömme Brandkindin kanssa on ollut sujuvaa ja tuloksena on raportti, joka heijastaa yhteistä sitoutumistamme raportoinnin kehittämiseen ja ESG-toimiemme näkyvyyden lisäämiseen.”
Emma Peltoniemi
Viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö
Airpro
Airpro on edelläkävijä päästöttömissä maa- ja matkustajapalveluissa ja osa Finavia-konsernia. Airpro tarjoaa korkealaatuisia maa- ja matkustajapalveluita 11 suomalaisella lentoasemalla sekä matkustamohenkilökunnan palveluita. Meillä on ilo tukea Airprota heidän vastuullisuustyössään.
Luovuus on
ainutlaatuinen näkökulma,
joka johtaa tuloksiin.
Case 1
Näkyvä kestävän kehityksen polku
Vastuullisuusraportointi tiukkenee lähivuosina EU:ssa, ja se koskee yhä useampaa yritystä. Kun monet yritykset vielä harkitsevat vastuullisuusraportoinnin aloittamista, maahuolintayhtiö Airpro päätti ryhtyä toimeen. Yrityksen vastuullinen toiminta tehtiin näkyväksi sähköisen ESG-raportin ja verkkosivuston avulla.
Haaste
ESG-raportoinnin aloittaminen
Kestävän maahuolinnan edelläkävijä, Airpro, halusi tuoda vastuullisuustoimintansa näkyvämmäksi ja valmistella ensimmäisen vapaaehtoisen vastuullisuusraporttinsa. Kuten monet muutkin yritykset, Airpro mietti, miten aloittaa ESG-raportointi ja miten suunnata raportin painopisteet yrityksen strategian mukaisesti.
”Valitsimme Brandkindin kumppaniksemme heidän vahvan ESG-asiantuntemuksensa ja proaktiivisen toimintatapansa takia. Yhteistyömme Brandkindin kanssa on ollut sujuvaa ja tuloksena on raportti, joka heijastaa yhteistä sitoutumistamme raportoinnin kehittämiseen ja ESG-toimiemme näkyvyyden lisäämiseen”, sanoo Emma Peltoniemi, Airpron viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö.
Airpro tarvitsi digitaalisen raportin lisäksi vastuullisuussisältöä yrityksen verkkosivuille helposti selattavaan muotoon. Lisäksi haluttiin lisätä tietoisuutta ESG-teemoista yhtiön sisällä.
Toteutus
Tehokas yhteiskehitysprosessi
Projekti alkoi Brandkindin järjestämällä työpajalla, jossa osallistujat tutustuivat vastuullisuusraportoinnin yleisiin vaatimuksiin, sisältöön ja laajuuteen. Työpajassa kartoitettiin myös raporttiin tarvittavat tiedot ja tavoitteet. Kerätyn tiedon perusteella Brandkind suunnitteli raportin sisältörakenteen ja luovan konseptin. Brandkind vastasi myös lopullisen raportin julkaisemisesta.
”Brandkindin tiimi oli helposti lähestyttävä ja tehokas. He ymmärsivät todella hyvin visiomme ja loivat meille raportin, joka tuo täydellisesti esille Airpron vastuullisuustoimet.”
Tulokset
Visuaalisesti vaikuttava ja helppokäyttöinen raportti
Tavoitteena oli luoda kutsuva ja mukaansatempaava raportti, joka sopii yhteen Airpron raikkaan brändin kanssa. Vapaaehtoinen raportointimalli mahdollisti luovemman lähestymistavan, mikä johti visuaalisesti näyttävään ja helppokäyttöiseen vastuullisuusraporttiin.
Raportin kokoaminen paransi Airpron tiedonkeruuta ja raportointijärjestelmiä, sekä vahvisti että selkeytti yhtiön ESG-työtä.
Digitaalinen vastuullisuusraportti ja sen pohjalta tuotetut viestintäteemat auttavat Airprota viestimään vastuullisuustoimistaan avoimemmin kaikille sidosryhmille, vahvistaen samalla positiivista työnantajakuvaa. Airpron johtoryhmälle esiteltiin myös seuraavat askeleet EU:n kestävän kehityksen raportointia (CSRD) koskien. Yhteistyö loi pohjan tulevalle pakolliselle raportoinnille.
”Olimme erittäin tyytyväisiä raporttiin ja jatkamme yhteistyötä Brandkindin kanssa vastuullisuusraportoinnissa ja -viestinnässä.”
Brandkind tuotti sekä alkuperäisen vuoden 2022 vastuullisuusraportin että vuoden 2023 raportin.
Lue koko raportti:
airpro-responsibilityreport-2023.pdf