Jakson kohokohdat

Kuinka tärkeä sisäinen kohdeyleisö on yhtiön strategian näkökulmasta?

Sisäinen yleisö on kriittinen. Yrityksen strategian tehokas täytäntöönpano vaatii sitoutuneita työntekijöitä, ja tässä viestintä voi olla tukena. Jos työntekijät eivät ymmärrä strategiaa, saatetaan keskittyä aivan vääriin asioihin tai olla epävaroja yrityksen suunnasta. Sisäinen viestintä on mahdollistaja ja liima, jolla organisaatio saadaan pidettyä yhtenäisenä.

Miten tehdään tehokasta sisäistä viestintää?

Parhaimmillaan sisäinen viestintä tuo iloa ja energiaa työhön ja sitä kautta hyvinvointia. Tehokas sisäinen viestintä on suunnitelmallista, joustavaa, selkeää ja avointa ja se kannustaa ja mahdollistaa dialogin eri viestintäkanavissa. Tärkeää on myös selkeä ja yksinkertainen kieli unohtamatta tarinankerronnallisuutta ja tunteisiin vetoamista.

Ahlstromilla on noin 7000 työntekijää, toimintaa globaalisti, tehtaita 37 ja käytössä 10 kieltä. Miten sisäisessä viestinnässä otetaan kaikki huomioon?

Meillä on sisäisiä viestinnän verkostoja eri maissa, jotka pohtivat miten viestit istuvat paikalliskontekstiin. Olemme kiinnittäneet myös paljon huomiota viestien oikea-aikaisuuteen eli globaalit infotilaisuudet pidetään aina kahdesti, eri aikavyöhykkeillä. Kielen tulee olla yksinkertaista, mutta myös visuaalisuus on tärkeää. Mitä paremmin pystymme visuaalisesti ja avainviesteillä viemään konsepteja eteenpäin, sitä helpommin viesti menee perille.

Miten tärkeää on sanansaattajien rooli sisäisessä viestinnässä? Ahlstromin toimitusjohtaja Helen Mets on esimerkiksi ottanut isosti roolia turvallisuusasioissa.

Sanansaattajat ja verkostot ovat onnistumisen edellytys. Turvallisuus on Helen Metsille todella tärkeä aihe, ja hän antaa esimerkillään koko organisaatiolle luvan asettaa turvallisuus etusijalle. Tämä tuo luotettavuutta ja uskottavuutta aiheelle. Sanansaattajat tuovat positiivista innostumista ja luovat kahdensuuntaisen viestinnän kulttuuria kuuntelemalla palautetta.

Millaista osaamista luova toimisto voi tuoda sisäiseen viestintään?

Strateginen kumppani pystyy auttamaan hiomaan viestit sellaisiksi, että niiden päälle on helppo rakentaa uusia kampanjoita ja kokonaisuuksia. Yhteistyö Brandkindin kanssa esimerkiksi turvallisuudessa on ollut äärimmäisen tärkeää. Saamme strategista tukea ja näkökulmaa, ja yhteistyö mahdollistaa meille kustannustehokkaan viestinnän pitkällä aikavälillä. Brandkindin suunnittelemat konseptit, kampanjat ja visuaalisuus tuovat pitkäkestoista hyötyä globaalilla ja lokaalilla tasolla.

Kuuntele podcast täältä:

Kuuntele podcast täältä, Acastista, Spotifysta or Apple podcasteista. Podcastit ovat suomeksi.

https://open.spotify.com/episode/3fqHrZ4SnxWp43vkc2EAXH?si=l8HDMxoXSNuWGCtFHWU9YQ