Jakson kohokohdat

Olet työskennellyt kaksi vuotta iLOQilla, jonka teknologia on luotu vastuullisuus edellä ja koko tuotetarjoama perustuu paristottomaan innovaatioon. Vaikka lähtöasetelma on näin hyvä, varmasti on osa-alueita, jotka kaipaavat työtä. Mihin tartuit ensimmäisenä?

Minulle on alussa tärkeää, että hahmotan yrityksen vastuullisuustarinan itselleni ja sitten tartun oikeisiin asioihin. iLOQ on tehnyt omien päästöjen osalta hienoa työtä eli ne oli jo saatu nollaan, mutta toimitusketjussa on vielä kovasti töitä. Käytämme tuotteissamme metalleja, jotka ovat maailman mittakaavassa merkittäviä ympäristökuormittajia. Myös omien tuotteidemme osalta tartuin myös materiaalivalintoihin eli kartoitamme, löytyisikö vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja.

Brandkind on ollut mukana tekemässä iLOQin ESG-konseptia ja vuosiraportointia. Onko vieläkin mahdollista erottautua vastuullisena brändinä?

Kyllä on. Ajattelen yrityksiä ikään kuin lasitaloina monestakin näkökulmasta. Joku kävelee nopeasti ohi ja näkee vain pilkahduksen, toinen syventyy ja tutustuu ja joku kuulee työntekijältä viestin tai työntekijän perheenjäseneltä jotain yrityksestä. On tärkeää, että viestit siitä miten yritys ihmiselle hahmottuvat ovat sopusoinnussa toistensa kanssa ja yritys on uskottava. Toivomme, että iLOQista näkyy myös vahva työ muilla alueilla, kuten päästöttömyys, kiertotalous, kierrätettävyys ja henkilöstön tietoisuusasioista esimerkiksi diversiteetti.

Miten vastuullisuusviestit on teillä jalkautettu, tunteeko jokainen työntekijä yrityksen vastuullisuusperiaatteet?

Vastuullisuutta on vaikea päälle liimata uskottavasti yrityksen toimintaan ja siksi meilläkin viestintä ja tarinan kertominen lähtevät strategiasta. Kaikissa viesteissämme vastuullisuus on sisään leivottuna. Toki meillä on myös perinteinen koulutusnäkökulma eli sähköinen koulutusohjelma eli jokainen uusi työntekijä tutustuu ESG-asioihin heti perehdytyksessä. Jatkuva sisäinen viestintä vastuullisuudesta on tärkeää.

Monelle yritykselle EU:n vastuullisuusraportointi on vasta tulossa. Moni yritys vasta miettii, miten vastuullisuudesta kerrottaisiin. Millaisia neuvoja antaisit?

Vastuullisuuden pitää lähteä aidosti johdosta. Jos johdossa ei ole ymmärrystä mitä vastuullisuus yritykselle tarkoittaa, miten sitä lähestytään ja kuinka tärkeää se on, siinä on vaikea onnistua. Tähän liittyy se, että sovitaan kuka vastuullisuudesta kantaa ensisijaisesti huolen. Itse nimeäisin aina vastuullisuuspäällikön, koska työtä on aika paljon.

Aloittakaa ajoissa. EU-direktiivejä tulee lisää, lainsäädäntö ja raportointivelvoitteet lisääntyvät pienemmillekin yrityksille, joten niiden tulee rakentaa tulevinakin vuosina laadukkaasti toistettava prosessi. Kannattaa sitouttaa koko organisaatio mukaan, mutta prosessissa täytyy olla keskitettyjä resursseja muun muassa datan keräämiseen ja laadun varmistamiseen. Tämä vaatii aika paljon resursseja, mutta jos ei sitouta koko organisaatiota, vastuullisuustyön jalkauttaminen tulee todella työlääksi.

Haluaisin vielä korostaa kaksoisolennaisuuden ymmärtämistä. Katsotaan ulkoa sisälle mitä ulkoiset riskit ovat ja mitkä meidän vastuullisuustyöhömme tai yrityksen menestykseen voivat vaikuttaa. Mietitään myös, miten me näymme sisältä ulos ja miten siihen voi vaikuttaa.

Kuuntele podcast täältä:

Kuuntele podcast täällä, Acastista, Spotifysta tai Apple podcasteista.