B2B or not to be -podcast: Emma Peltoniemi
Miksi kannattaa tehdä vapaaehtoinen vastuullisuusraportti? Millaista vastuullisuuskeskustelua ilmailualalla käydään? Vieraamme viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Emma Peltoniemi Airprolta keskustelee aiheista podcastissamme.
Jakson kohokohdat:
Airpro on valtio-omisteisen lentoasemayhtiö Finavian tytäryhtiö eli vastuullisuusraportointi on Finavian vastuulla. Airpro halusi kuitenkin tehdä vapaaehtoisen vastuullisuusraportin Brandkindin kanssa. Miksi?
Airprolla on tehty pitkään töitä vastuullisen liiketoiminnan eteen. Vuodesta 2014 lähtien olemme siirtyneet käyttämään sähkökäyttöisiä laitteita ja kiinnittäneet paljon huomiota ympäristövaikutuksiin ja kaluston elinkaareen.
Meille oli tärkeää tuoda läpinäkyväksi sitoutumista vastuullisuuteen ja raportointiin ja nostaa omia saavutuksia ja tavoitteita esiin vastuullisuuden saralla. Näimme myös, että meillä oli hyvä tilaisuus kehittää omaa vastuullisuustyötämme ja saada arvokasta palautetta raportistamme.
Ilmailuala on hyvin säänneltyä, ja se on koko henkilöstölle hyvin selkärangassa oleva asia. Kaikki, mitä teemme operaatioissamme, on kuvattu tarkasti. Lainsäädäntö muuttuu, ja standardit tiukentuvat, joten teemme yhteistyötä Finavian kanssa. Olemme kuitenkin huomanneet, että Airprolla on omia painopisteitä, jotka haluamme tuoda näkyväksi omassa raportoinnissamme.
Millainen prosessi raportin laatiminen oli?
Raportointiprosessi oli intensiivinen mutta palkitseva. Yllättävintä oli, kuinka paljon dataa ja tietoa kerättiin eri osastoilta. Tämä vaati paljon yhteistyötä ja sisäistä kommunikaatiota, mutta se toi tiimit lähemmäksi toisiaan ja lisäsi ymmärrystä vastuullisuustyön merkityksestä yrityksessä.
Yhteistyömme Brandkindin kanssa oli sparraavaa kumppanuutta, jossa vaihdoimme ajatuksia ja saimme hyviä vinkkejä raportin sisällöstä ja muodosta. Olemme olleet hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön ja tukeen, ja olemme saaneet Airpron tärkeät teemat hyvin esiin raportissa.
Miten raportointiprosessi vaikutti vastuullisuustyöhön yrityksen sisällä?
Yrityksen sisällä perustettiin vastuullisuustiimi. Raportointiprosessi toi vastuullisuustyön konkreettisemmaksi ja näkyvämmäksi koko yrityksessä. Tunnistimme kehityskohteemme ja loimme hyvät tavoitteet. Loimme myös mittariston, jota olemme seuranneet muutaman vuoden ajan. Päästöraportointi saatiin kuntoon, ja teimme konkreettisia tekoja vastuullisuuden eteen ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on kasvanut.
Olemme saaneet hyvää palautetta läpinäkyvyydestämme ja konkreettisista toimenpiteistä vastuullisuuden eteen. Raportti on ollut myös työntekijöille hyvä työkalu, jonka avulla he voivat tutustua tarkemmin siihen, mitä vastuullisuus tarkoittaa yhtiössä.
Lentoliikenteellä on suuret hiilidioksidipäästöt, mutta alalla on vähennys- ja vastuullisuustavoitteet. Millaista vastuullisuuskeskustelua ilmailualalla käydään?
Kestävää lentoliikennettä kohti mennään esimerkiksi investoimalla uusiin teknologioihin ja parantamalla polttoainetehokkuutta. Alalla keskustellaan paljon siitä, miten hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää ja miten matkustajat voivat tehdä vastuullisempia valintoja. Yhteistyö ja innovaatio ovat keskeisiä, jotta jokainen toimija hoitaa oman osuutensa.
Lentoliikenne aiheuttaa noin 3 % kaikista ihmisten aiheuttamista päästöistä, mutta jokaisen toimijan on tärkeää kantaa vastuunsa. Uusien käyttövoimien käyttöönotto on hyvä esimerkki kehityksestä. Lentokentillä pyritään vähentämään erityisesti terminaalien ja raskaan kaluston energiankulutusta. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat mielenkiintoisia, ja on jännittävää nähdä, mihin ne johtavat.
Kuuntele podcast täältä:
Voit kuunnella podcastin Acastin, Spotifyn, Apple podcastin tai Podimon kautta.