Brandkindin podcast on nyt täällä!

Kuuntele podcast täältä, tai Acastista, Spotifysta or Apple podcastseista.

Jakson kohokohdat

Eva Martin tunnetaan paitsi markkinoinnin rautaisena ammattilaisena ja myös erilaisten markkinointiteknologioiden nopeana hyödyntäjänä. Brandkind on Metsä Fibren pitkäaikainen kumppani, ja markkinointiteknologioilla on suuri rooli yhteistyössä.

Kuinka helppoa on ollut antaa ulkopuoliselle toimijalle ohjat?

Meidän pitää yrityksenä ja tiiminä miettiä mihin suunnata resurssit, joten mielestäni on luonnollista, että joillekin ulkopuolisille toimijoille voi ulkoistaa tiettyjä osia. Metsä Fbren markkinointitiimi on pieni ja tehokas, mutta totta kai on tärkeää, että etenkin isommissa projekteissa on myös kumppaniverkosto. Tällä tavoin voi lisätä helposti resursseja tarpeen mukaan, sen sijaan että pitäisi rekrytoida. Brandkind on meillä oleellisessa roolissa auttavana toimijana.

Mikä on ollut urasi aikana kaikkien mullistavin muutos markkinointialustoissa?

Nimenomaan automatisoidut markkinointialustat ovat mielestäni niitä, jotka luovat eniten lisäarvoa. Erityisesti CRM:n kanssa linkitetyt alustat, jotka palvelevat myynnin tarpeita. Ylipäätään olen sitä mieltä, että markkinoinnin tärkein rooli on toimia vahvasti myynnin kanssa.

CRM-työkalu ja siihen liittyvä saumattomasti toimiva markkinoinnin automaatiotyökalu tuo eniten hyötyjä ihan vaikka pienyrityksille. Jos on tiukka budjetti ja vähän resursseja, niin mitä enemmän pystyy automatisoimaan, sen parempi. B2B-puolella pitäisi priorisoida automatisointia vielä vahvemmin.

Miksi B2B-markkinoinnissa voi olla haasteellista omaksua uusia käsitteitä ja menetelmiä?

Yrityspuolella liikutaan vähän liian paljon mukavuusalueella, tehdään niin kuin ennen eikä kyseenalaisteta ja pohdita voitaisiinko oikeasti tehdä jotain toisin. Kaikissa tiimeissä ei myöskään ole välttämättä kompetenssia ottaa käyttöön uusia työkaluja.

Brandkind pystyy auttamaan ja toimimaan ulkoistettuna partnerina osana markkinointitiimiä, ja tuomaan sellaisia uusia kompetensseja, mitä tiimissä ei välttämättä ole.

Mikä tekee hyvän markkinointikampanjan?

Tärkeintä on systemaattisuus, se että on tietyt tavoitteet ja hyvä suunnitelma. Ja totta kai luovat ideat ulkopuolisilta toimistoilta. Brandkindin rooli on esitellä meille hullujakin ideoita, joita me vähän tuunaamme tai pohdimme, mikä sopii juuri meidän asiakkaillemme.

Hyvä esimerkki, josta asiakkaammekin ovat innostuneet, on sahatavaran verkkokauppa, jossa on Brandkindin tuottama hahmo nimeltä Timber Fox. Nyt olemme pääsemässä hyvään lentoon, enkä kyllä olisi ikinä uskonut, että meillä on kettu pyörimässä sahatavara-asiakkaiden kanssa.

Onko vielä markkinoinnin ja viestinnän osa-alueita, joilla uusia alustoja todennäköisesti ilmaantuu, vai olemmeko jo saavuttaneet saturaatiopisteen?

Niin kauan, kun teknologia ja data kehittyy, tulee uusia digitaalisia alustoja. On tärkeää pysyä tässä yrityksenä mukana. Meille Metsä Fibressä on tärkeää olla teollisuusalamme edelläkävijä, ja se tarkoittaa, että otamme käyttöön digitaalisia ratkaisuja ja kerromme niistä asiakkaillemme. Edelläkävijyys ei ole ainoastaan tuote tai tuotanto. Jos brändi määrittelee, että haluaa olla ajatusjohtaja tai edelläkävijä, silloin sen pitää näkyä muuallakin.Sanna Ra ja Eva Martin