Brandkind people: Marko Mannonen
Digital Leadimme Marko Mannosen mielestä digitaalinen maailma ei ole vaihtoehtoinen todellisuus tai rinnakkaisuniversumi. Se on osa jokaista arkemme osa-aluetta. Kun se toteutetaan oikein, se on intuitiivinen ja saumattomasti ihmisten käyttäytymiseen ja elämään integroitunut. Markon tehtävänä on auttaa asiakkaitamme näkemään maailma tästä näkökulmasta.
Digitaalisuus on inhimillinen kokemus
Vaikka Marko Mannonen tunnetaan Brandkindin digivelhona, hän yllättää monet toteamalla: ”Erinomaisen käyttökokemuksen merkki on se, kun ei enää kiinnitä huomiota siihen, että jokin on digitaalista… eroa ei enää havaitse.” Digitaalisuus ei ole päämäärä, vaan väline ja tapa työskennellä. Markolle se on luonnollinen tapa vuorovaikuttaa maailman kanssa. Markolle se on luonnollinen osa vuorovaikutusta ympäröivän maailman kanssa.
Markon inhimillinen ymmärrys erottaa hänet muista digialan asiantuntijoista. Hän osaa keskustella digiasiantuntijoiden kanssa, mutta saa asiakkailta kiitosta siitä, että hän pystyy selittämään työnsä monimutkaisuudet ja vaikutukset selkokielellä. Tämä tekee hänestä ainutlaatuisen yksilön, joka erottuu joukosta.
Internetin ikäistä tietoa
Kun puhutaan kokemuksesta – Marko ei pidä itsensä kehumisesta, mutta tämä itseoppinut mestari oli mukana koodaamassa Suomen ensimmäisiä kaupallisia verkkosivustoja internetin alkuvuosina. ”Nopeasti kehittyvällä alalla ajan tasalla pysyminen ei ole ongelma, kun työ on myös intohimosi”, Marko kertoo.
Markolla on vahva tausta koodauksessa ja digitaalisen median teknisellä puolella. Tämän ansiosta hän näkee helposti, kuinka asiakkaan tavoitteet voidaan toteuttaa tehokkaasti. Hänen vahvuutensa ei kuitenkaan ole pelkässä toteutuksessa. Marko tiivistää roolinsa seuraavasti: ”Työssäni on kolme avaintekijää. Ennen teknologiaa on ymmärrettävä ihmisen logiikka ja psykologia.”
Tulevaisuus on digitaalinen
Digitaalisuudella ei enää tarkoita jotain, mikä on vain netissä. Digitalisaatio on osa kaikkea arkeamme. Generatiivisen tekoälyn nousu ja datan keräämiseen liittyvien lainsäädäntöjen muutokset korostavat, kuinka tärkeää on sopeutua nopeasti ja tehdä muutoksia arjen ja työn rytmissä. ”Digitaalisuus on aina mukana kaikessa strategisessa suunnittelussa ja muotoilussa, jota Brandkindilla teemme,” Marko korostaa. ”Hoidamme monimutkaiset asiat, jotta asiakkaan ei tarvitse.”