1. AVAINSANAT – Älä kirjoita mitään, ennen kuin olet määritellyt ne 

Määritä tärkeimmät avainsanat, joita potentiaaliset asiakkaasi saattaisivat käyttää etsiessään yritystäsi Googlesta. Nämä ovat sanoja, jotka sinun on kirjoitettava otsikkoon, ingressiin ja muuhun tekstiin. Google on sanatarkka ja sillä on lyhyt keskittymiskyky. Jos avainsisältöäsi ei ole kirjoitettu selkeästi ja helposti löydettävästi, näet kyllä eron hakutuloksissa.

  1. ENSIMMÄISET 100 SANAA – Tee vahva ensivaikutelma Googleen ja lukijoihisi

Aivan kuten keskivertoihminen internetissä, myös Google menettää kiinnostuksensa nopeasti. Varmistaaksesi, että hakukoneet sijoittavat sivusi mahdollisimman ylös hakutuloksissa, tee vahva ensivaikutelma ensimmäisten 100 sanan aikana. Tämä tarkoittaa tekstin täyttämistä avainsanoilla ja tärkeimmän viestin kirjoittamista alkuun. Voit laajentaa ja tarkentaa asiaasi varsinaisessa tekstissä.

  1. VÄLTÄ YKSITOIKKOISUUTTA – Käytä otsikoita, alaotsikoita, kuvatekstejä, nostoja, luetteloita jne.

Pitkät tekstimassat eivät juurikaan houkuttele lukemaan. Googlelle on yhtä tärkeää nähdä sivun pääkohta yhdellä silmäyksellä kuin ihmiselle, joka selaa sivustoasi. Otsikoissa, kuvateksteissä, tekstin nostoissa ja jopa luetteloissa käytetty sisältö sijoittuu arvoasteikolla varsinaista tekstiä ylemmäksi, vaikka käyttäisit niissä täsmälleen samoja sanoja.

  1. JOKAISELLA SANALLA ON VÄLIÄ – Jokaisella sivulla tulisi olla tarpeeksi olennaista sisältöä 

Hakukoneet arvostavat sivuja, joilla on arvokasta sisältöä. Google ajattelee, että jos sinulla ei ole tarpeeksi sanottavaa aiheesta, se ei ansaitse omaa sivua. Hyvä nyrkkisääntö on yhteensä 200–300 sanaa per sivu. Kaikki sivun sanat lasketaan, mukaan lukien kuvatekstit, hyperlinkit ja esimerkiksi linkitettyjen asiakastarinoiden esittelytekstit. Tämä ei ole tarkkaa tiedettä, joten oikea sisältömäärä löytyy kokeilemalla.

  1. GOOGLE EI LUE VERKKOSIVUSTOJA – Jokainen sivu on SEO:n kannalta erillinen kokonaisuus

Ei riitä, että käytit edellisellä sivulla kaikkia olennaisia avainsanoja. Google luetteloi sivuja, ei kokonaisia verkkosivustoja. Hakukoneiden silmissä jokainen sivu on itsenäinen kokonaisuus. Siksi kaikkia kohtien 1–4 neuvoja tulisi soveltaa sivustosi jokaiselle sivulle.

Milloin viimeksi katsoit Google Search Consolea, ja sivustosi analytiikkaa vertaillaksesi miten eri sivut suoriutuvat? Jos haluat parantaa verkkosivustosi suorituskykyä hakukoneoptimoinnin avulla, älä epäröi ottaa yhteyttä. Autamme mielellämme.

OTA YHTEYTTÄ