Maailmanlaajuisesti sekä yritykset että kuluttajat ovat siirtymässä kohti kestävämpää tuotantoa ja kulutusta. Näitä megatrendejä ohjaavat ilmastonmuutoksen ja saastumisen aiheuttamat ilmiselvät vahingot. Esimerkiksi ”maastopalo” on nyt uusi vuodenaika Australiassa ja Kaliforniassa, ja Tyynellämerellä kelluu kaksi kertaa Texasin kokoinen muovijätelautta. Emme voi jatkaa enää samaan malliin.

Onneksi monet tulevaisuuteen suuntautuneet yritykset osallistuvat YK:n ja muiden järjestöjen aloitteisiin. Yritykset pyrkivät jo nyt parantamaan vastuullisuuttaan sitoutumalla YK:n Global Compact -aloitteeseen, tukemalla YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja osallistumalla Science Based Targets -aloitteeseen. Koska erilaisia raportoitavia aloitteita on niin paljon, on harkittava huolellisesti, miten niistä viestitään.

Kuluttajat ja kansalaisjärjestöt haluavat tietää yrityksenne sitoumuksista, tavoitteista ja toimista, mutta ennen kaikkea mitä olette saaneet aikaan. Ideaalitilanteessa sijoittajasi ja asiakkaasi voisivat seurata edistymistäsi säännöllisen viestinnän avulla, joka antaisi selkeän kuvan vastuullisuudesta koko toimitusketjussa ja läpi organisaation.

Tällainen läpinäkyvyys on entistä tärkeämpää. Kun sinulla on hyvin määritelty viesti, on parasta kommunikoida siitä ensin oman organisaatiosi sisällä ennen kuin viestit siitä muille sidosryhmille. Tämä kasvattaa tukea sisäisesti ja parantaa ulkoisen viestintäsi vaikutusta ja tehokkuutta.

Vastuullinen ajattelu on osa liiketoimintaa myös Brandkindissa, ja olemme äskettäin alkaneet koota omaa ympäristöohjelmaamme. Toivon mukaan voimme aloittaa raportoinnin siitä tulevana talvena. Odotamme innolla, että voimme kertoa siitä lisää pian!