Vaasan yliopisto

Rakentamassa merkityksellistä tulevaisuutta

”Brandkind on osoittanut vahvaa kiinnostusta ymmärtää yliopiston toiminnan taustalla olevia motiiveja ja tekijöitä, tuoden samalla kaupallisemman näkökulman akateemiseen maailmaan.”

Hanna-Mari Soini
Markkinointi- ja viestintäjohtaja
Vaasan yliopisto

Brändin kehitys
Visuaalinen identiteetti
Videotuotanto
Markkinointimateriaalit
Monikanavaiset kampanjat
Tilasuunnittelu
Oheistuotteet
Sosiaalinen media

”Vaasan yliopisto on yksi Suomen johtavista yliopistoista, jossa tutkimus ja opetus keskittyvät ratkaisemaan nykypäivän ja tulevaisuuden haasteita. Lisäksi se on yksi kansainvälisesti kiinnostavimmista yliopistoista Suomessa.”

www.uwasa.fi

Case 1

Bränditarina, joka viestii aidosta tarkoituksesta

Hyvä bränditarina puhuttelee relevantteja kohderyhmiä kaikissa kanavissa. Brändiin on helpompi luoda yhteys, kun tarina perustuu vahvasti sen todellisuuteen.

HAASTE:

Brändin yhtenäistäminen strategian kanssa

Suomessa akateeminen kilpailu kiristyy jatkuvasti, ja tulevaisuuden menestyksen varmistamiseksi selkeän aseman löytäminen ja siitä viestiminen on välttämätöntä. Strategian kehitys vaatii usein myös uusia viestintästrategioita.

Vaasan yliopiston uusi strategia ja johtoon tehdyt muutokset edellyttivät merkittävää harppausta brändinäkyvyydessä. Yliopiston täytyi paitsi yhtenäistää, myös selkeyttää ja tuoda esiin brändinsä olemus.

TOTEUTUS:

Aidon merkityksen tunnistaminen ja välittäminen

Jotta Vaasan yliopiston brändi edustaisi todellisia tavoitteita, suoritettiin laaja haastattelukierros keskeisten sidosryhmien kanssa. Tietomäärästä nousi esiin selkeä havainto: yliopisto tarjosi merkityksellisen mahdollisuuden opiskelijoille ja tutkijoille.

Oivallus johti brändilupaukseen – Merkittävää ja merkityksellistä –, joka kiteyttää yliopiston hengen ja tehtävän. Uuden brändin jalkauttamista tukemaan tuotettiin elokuvasarja.

TULOS:

Tarina, joka resonoi aidosti

Uusi bränditarinaa ja strategiaa esittelevä elokuvasarja on saanut hyvän vastaanoton ja levinnyt laajalti sosiaalisessa mediassa. Kaikilla alustoilla sitoutumisluvut ja katselukerrat ovat olleet lupaavia.

Uusi bränditarina kiteytti ja kirkasti Vaasan yliopiston ydinolemuksen. Elokuvat onnistuvat yhdistämään tunteisiin vetoavan tarinankerronnan ja akateemiselle instituutiolle luontevaan faktapohjaiseen viestintään.

“Yhdessä Brandkindin kanssa olemme pystyneet dokumentoimaan, tarkentamaan ja tuomaan esiin ne ominaisuudet, jotka tekevät Vaasan yliopistosta juuri sellaisen kuin se on.”

Hanna-Mari Soini
Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Vaasan yliopisto

Case 2

Kasvua ja kiinnostavuutta hakijakampanjalla

Vaasan yliopiston opiskelijahakukampanjassa yhdistettiin vahva strategia ja luova konsepti hakijamäärien kasvattamiseksi ja yliopiston vetovoiman vahvistamiseksi.

HAASTE:

Kumppanimme Vaasan yliopiston hakijakampanjan keskiössä oli selkeä haaste: hakijamäärien kasvattaminen sekä yliopiston aseman vahvistaminen hakijoiden ensisijaisena valintana. Tavoitteena oli paitsi lisätä verkkosivujen kävijämääriä, myös varmistaa, että oikeat kohderyhmät löytävät tiensä opintotarjonnan pariin – niin kandidaatti- kuin maisteritasollakin. Kampanjan avulla pyrittiin tekemään Vaasan yliopistosta entistä houkuttelevampi, kilpailukykyinen ja helposti lähestyttävä valinta korkeakouluopinnoista haaveileville.

TOTEUTUS:

Lähdimme liikkeelle vahvasta strategisesta näkemyksestä: kiinnostavuuden ja näkyvyyden kasvu syntyy yhdistämällä selkeä kohderyhmän ymmärrys, monikanavainen viestintä ja erottuva luova idea.

Kampanjan luova konsepti, Valmiina tulevaan, kiteytti Vaasan yliopiston tarjoaman turvallisen mutta kunnianhimoisen aloituspaikan opiskelijan omalle polulle.

Yhdistimme konseptissa emotionaalisen tunnistettavuuden ja rationaalisesti todennettavat faktat. Kuvitus ja tekstinostot rakennettiin saumattomasti toisiaan tukeviksi: tarina ihmisen ja koulutusohjelman kohtaamisesta sai visuaalisen muodon, joka puhutteli sekä nuoria että heidän vanhempiaan.

Monikanavainen, videopainotteinen kampanjakokonaisuus näkyi ja kuului siellä, missä kohdeyleisö viettää aikaa: sosiaalisessa mediassa, digitaalisessa mainonnassa eri medioissa, pelialustoilla, printtilehdissä, ulkomainonnassa, elokuvateattereissa, opiskelijayhteistyössä, sekä koulutustapahtumissa ja -messuilla.

”Brandkindin konsepti ja toteutus olivat tunnistettavia ja raikkaita, ja ne resonoivat hyvin kohdeyleisössämme.”

Hanna-Mari Soini
Markkinointi- ja viestintäjohtaja
Vaasan yliopisto

TULOKSET:

Vaasan yliopistoon haki ennätysmäärä opiskelijoita sekä kandidaatti- että maisteriohjelmiin. Suomenkielisiin maisteriohjelmiin tuli 29,3 prosenttia enemmän hakemuksia kuin edellisvuonna. Kandidaattiohjelmissa kasvua oli 9,3 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Hyvien hakutulosten lisäksi tärkeä tunnusluku kampanjalle on eri alustoilla (Google ja Meta) saavutetut klikkihinnat, jotka saatiin laskemaan noin puoleen edellisen vuoden kampanjaan verrattuna tarkoin kohdennetuilla sisällöillä ja mediavalinnoilla.

”Ennätystulos kertoo kasvavasta kiinnostuksesta Vaasan yliopiston koulutustarjontaa kohtaan.”

Hanna-Mari Soini
Markkinointi- ja viestintäjohtaja
Vaasan yliopisto