Metsä Fibre

Näemme metsän puilta

”Brandkind pystyy toimimaan markkinointitiimin ulkoistettuna kumppanina ja tuomaan tiimiin uusia taitoja, joita ei välttämättä löydy yrityksen sisältä.”

Eva Martin
Markkinointijohtaja
Metsä Fibre

Strateginen suunnittelu
Markkinointimateriaalit
Verkkosivuston sisältö
Sosiaalinen media
Videotuotanto
Tapahtumat paikan päällä ja verkossa

Metsä Fibre kuuluu suomalaiseen metsäteollisuuskonserni Metsä Groupiin. Se on johtava puupohjaisten biotuotteiden, kuten sellun, sahatavaran, biokemikaalien ja bioenergian tuottaja. Metsä Fibren tuotteet tunnetaan korkeasta laadustaan, jonka perustana ovat pohjoisen puun ainutlaatuiset ominaisuudet.

metsagroup.com/metsafibre

Case 1

Verkkopalvelujen onnistunut lanseeraus

Metsä Fibre halusi lanseerata uudistetut verkkopalvelunsa suurten teknologiayritysten tyyliin, hyödyntäen laajempaa digitaalista markkinointia. Tehtävänämme oli suunnitella ja toteuttaa markkinointikampanja yhteistyössä Metsä Fibren markkinointitiimin kanssa.

Haaste

Innostava lanseerauskampanja

Metsä Fibre on maailman johtava puupohjaisten biotuotteiden valmistaja ja Suomen suurin sahatavaran tuottaja. Valtaosa tuotannosta viedään ulkomaille, joten asiakaskunta on kansainvälinen.

Metsä Fibre tarjoaa verkkopalveluita sekä sellu- että sahatavara-asiakkaille. Metsä Pulp Online -alusta antaa selluasiakkaille reaaliaikaiset toimitustiedot, laatutiedot, tuotetiedot ja kestävyysertifikaatit. Metsä Timber Online puolestaan on verkkopohjainen alusta sahatavaran tilaamiseen, tuotteiden selaamiseen ja tilausten seuraamiseen.

Kun palvelut uudistettiin keväällä 2023, yritys halusi kampanjoida suurten teknologiayritysten tyyliin. Kampanja toi mukanaan myös huomattavasti laajemman valikoiman digimarkkinoinnin toteutuksia.

Toteutus

Tuloksellinen markkinointikokonaisuus

Brandkind suunnitteli kokonaisvaltaisen markkinointistrategian yhteistyössä Metsä Fibren markkinointitiimin kanssa. Suunnittelimme lanseerauskonseptin ja sen tehokkaan toteutuksen useista markkinointielementeistä koostuvaksi kokonaisuudeksi. Korostimme erityisesti erilaisten materiaalien ja toimenpiteiden yhdistämistä yhtenäiseksi tarinaksi, joka välittäisi keskeiset viestit tehokkaasti.

Työmme sisälsi uuden visuaalisen ilmeen luomisen, rajoitetun ja globaalin lanseerauksen perehdytysviestien tuottamisen, kohdennetun sosiaalisen median mainonnan, myynnin tukemiseen tarkoitettujen markkinointimateriaalien tuottamisen sekä ohjevideot ja käyttöoppaat käyttöönoton helpottamiseksi. Kasvatimme näkyvyyttä käyttämällä Timber Foxia, sympaattista, pelimaailman inspiroimaa maskottihahmoa.

Tulokset

Innovatiivinen näkyvyys

Metsä Fibren sahatavara- ja selluasiakkaat ovat olleet tyytyväisiä uudistettuun palveluun, ja monikanavainen, näkyvä lanseeraus houkutteli huomattavan määrän uusia käyttäjiä verkkopalveluihin. Sahatavaraosastolla Timber Fox -maskotti oli niin suosittu, että se jatkaa maskottina myös lanseerauksen jälkeen.

Case 2

Asiakastapahtuman elävöittäminen verkossa

Yhteistyössä Metsä Fibren kanssa valmistelimme, tuotimme ja striimasimme Zoomin kautta asiakastapahtuman, jonka avulla markkinoitiin heidän uutta huipputason Rauman mäntysahaa.

Haaste

Asiakkaiden tavoittaminen maailmanlaajuisesti

Metsä Fibre halusi pitää asiakkaat kiinnostuneina ja ajan tasalla uudesta Rauman mäntysahan kehityksestä, joka aloittaa tuotantonsa myöhemmin tänä vuonna. Koska saha hyödyntää alan uusinta teknologiaa, kerrottavaa oli runsaasti. Toimeksiantoomme sisältyi yleiskatsaus projektin etenemiseen ja itse sahaan, sekä teknologian ja asiakashyötyjen esittely.

Koska matkustusrajoituksia oli yhä voimassa monin paikoin, Metsä Fibre päätti järjestää verkkotapahtuman, jotta asiakkaat ympäri maailman voisivat osallistua. Brandkind on tehnyt säännöllisesti yhteistyötä Metsä Fibren kanssa, joten ymmärrämme heidän tarpeensa ja viestinsä. Siksi he pyysivät meitä auttamaan tapahtuman toteuttamisessa.

Toteutus

Mukana alusta alkaen

Jotta kaikki sujuisi suunnitellusti, Brandkind oli mukana alusta alkaen, vastaten kutsujen ulkoasun suunnittelusta studiodesignin suunnittelusta ja itse tapahtuman toteutuksesta. Työmme sisälsi aikataulun ja sisällön suunnittelun sekä ennakkoon nauhoitettujen videoiden tuottamisen, joita käytettiin live-studiokeskustelujen tauoissa. Lisäksi vastasimme Zoom-tapahtuman kutsuista ja järjestimme samanaikaisen tulkkauksen useilla kielillä Zoomin kautta.

Videotuotanto toteutettiin yhteistyössä suomalaisen Videolle-tuotantoyhtiön kanssa, jonka kanssa olemme työskennelleet aiemmin onnistuneesti. He vastasivat studion valaistuksesta, kameratyöstä ja liven ohjauksesta.

Noin 80 avainasiakasta osallistui Metsä Fibren Rauman mäntysahan virtuaalitapahtumaan, ja palaute oli erittäin myönteistä. He pitivät ylimmän johdon näkemyksiä projektista ja toiminnasta arvokkaina sekä saivat selkeän kuvan siitä, miten saha auttaa Metsä Fibrea palvelemaan heitä paremmin tulevaisuudessa.

Tulokset

Monikielinen live-lähetys

Helpotimme asiakkaan työtä hoitamalla tapahtuman tekniset yksityiskohdat, kuten rekisteröitymissivujen luomisen ja paikan järjestämisen. Esivalmistelujen jälkeen lähetimme tapahtuman onnistuneesti livenä asiakkaille Eurooppaan, Kiinaan, Japaniin ja Pohjois-Amerikkaan.

Tapahtuma järjestettiin studiossa Helsingissä, ja se sisälsi sekä livekeskustelua että ennakkoon nauhoitettuja videoita. Varmistaaksemme, että kaikki Metsä Fibren asiakkaat voivat osallistua, järjestimme Zoomissa samanaikaisen tulkkauksen kiinaksi, japaniksi ja suomeksi. Lisäksi järjestimme ja moderoimme live-chatin, jonka avulla pystyimme pitämään suositun Q&A-osuuden lopussa.

Tapahtuman tekniset järjestelyt sujuivat ongelmitta, mikä antoi studiossa työskenteleville tilaa rentoutua ja keskittyä Rauman mäntysahan ja sen teknologian esittelyyn parhaalla mahdollisella tavalla.

Case 3

Yhdenmukaisen viestin välittäminen eri medioissa

Teemme tiivistä yhteistyötä Metsä Fibren kanssa varmistaaksemme, että tärkeät aiheet, kuten kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu saavat ansaitsemansa huomion.

Haaste

Vahvemman näkyvyyden rakentaminen sosiaalisessa mediassa

Metsä Fibre on maailman johtava havusellun tuottaja ja merkittävä sahatavaran valmistaja. Se on myös edelläkävijä kestävän kumppaniekosysteemin kehittämisessä sellutehtaiden ympärille, hyödyntäen prosessien sivuvirtoja erilaisten uusien ja innovatiivisten biotuotteiden valmistuksessa. Kestävä kehitys on olennainen osa yrityksen päivittäistä toimintaa.

Tuotteiden ja asiantuntijapalveluiden myynnin tukemisen lisäksi yrityksen markkinointiviestinnässä pyritään ottamaan aktiivinen sellu- ja sahateollisuuden ajatusjohtajuus kestävyyteen ja yhteiskuntavastuuseen liittyvissä kysymyksissä. Samalla Metsä Fibre halusi vahvistaa näkyvyyttään ja aktiivisuuttaan sosiaalisessa mediassa ilman, että siihen sitoutetaan liikaa sisäisiä resursseja. Näin sosiaalisesta mediasta tuli yksi alustoista, joiden kautta Brandkind auttaa Metsä Fibreä kertomaan heidän tarinaansa.

Toteutus

Suuri vaikutus ilman ylimääräisiä resursseja

Olemme onnistuneet keventämään asiakkaan markkinointi- ja viestintäosastojen työtaakkaa samalla, kun olemme luoneet säännöllisen näkyvyyden sosiaalisessa mediassa LinkedInissä ja Twitterissä sekä englanniksi että suomeksi. Sosiaalisen median sitoutuminen on parantunut säännöllisten ja tiheämpien julkaisujen ansiosta, ilman että asiakkaamme työmäärä olisi merkittävästi kasvanut.

Sisällön kasvattaminen, ei ainoastaan kestävän kehityksen, vaan myös yhteiskuntavastuun eri teemojen osalta tukee Metsä Fibren tavoitetta ottaa kantaa näihin tärkeisiin aiheisiin. Metsä Fibre ei vain seuraa tai osallistu keskusteluihin, vaan aloittaa niitä itse kestävästä kehityksestä ja vastuullisesta yritystoiminnasta.

Tulokset

Laadukas sisällöntuotanto ja suunnitelmallinen aikataulutus

Brandkind on pitkäaikainen Metsä Fibren yhteistyökumppani, jolla on syvällistä tietoa ja ymmärrystä heidän liiketoiminnastaan. Yhteistyömme ulottuu sosiaalisen median lisäksi aina luovasta yritystapahtumien suunnittelusta (virtuaalisesti ja kasvotusten) myyntityökaluihin ja brändipromootioihin. Olemme auttaneet Metsä Fibreä luomaan systemaattisen ja tehokkaan prosessin sosiaalisen median viestintään, mikä on sisältänyt yrityksen julkaisualustojen ja työkalujen perustamisen ja hallinnan heidän puolestaan.

Brandkind vastaa päivittäisten julkaisutoimintojen lisäksi asiakkaan sosiaalisen median julkaisustrategian ja julkaisukalenterin kehittämisestä. Tuotamme säännöllisesti korkealaatuista sisältöä sosiaaliseen mediaan, aina artikkeleista videoihin ja infografiikoihin.