B2B or Not To Be podcast: Ville Tolvanen
Mistä koostuvat pitkäaikaiset asiakassuhteet? Podcastimme toisessa jaksossa kuulemme Ville Tolvasen, Brandkindin hallituksen puheenjohtajan ja iLOQin väliaikaisen markkinointijohtajan, ajatuksia aidon kumppanuuden rakentamisesta.
Jakson kohokohdat
Miten luovat toimistot voivat ymmärtää paremmin yritysten tarpeita?
Harjoitus tekee mestarin, kuten millä tahansa alalla. Oma reseptini on valtava määrä jatkuvaa opiskelua ja ymmärtämistä talousuutisten ja analyysien kautta. On tutkittava millaisia erilaiset toimialat ovat ja miten niiden arvo muodostuu, miten ne verkostoituvat ja markkinoivat. Vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa oppii ymmärtämään toimialan logiikkaa.
Miten hyviä asiakassuhteita pidetään yllä?
Yhdessä onnistuminen lähtee hyvistä henkilösuhteista. Kun toimitaan hybridityömallissa, on todella tärkeää kehittää tiimiytymistä. Se vaatii useamman kerran vuodessa yhdessäoloa, ja yhteistä tekemistä työn ulkopuolella. Opitaan tuntemaan ihmiset, huolletaan sosiaalisia suhteita.
Millaista lisäarvoa ulkopuolinen toimija voi tuoda asiakkaidemme liiketoiminnan ja markkinoinnin sparraukseen?
Asiantuntijapalveluun pitäisi aina sisältyä näkemys siitä, millainen on vaikkapa hyvä tapahtuma tai kampanja. On mahtavaa, että Brandkindilla nähdään usean ison teollisuusyrityksen markkinoinnin samankaltaiset haasteet, mikä tuo luontaista asiantuntijuutta. Mielestäni meidän täytyy levittää parhaita ideoita eri organisaatioihin eikä tehdä pelkästään sitä mitä asiakas toivoo, vaan pitää sparrata ja uskaltaa haastaa. Sitä kautta syntyy oppimista.
Mikä on ollut merkittävin muutos yritysten ja luovien toimistojen asiakassuhteissa urasi aikana?
1990-luvulla markkinointi oli aika helppoa ja viatonta, koska mediatilaa oli paljon, ja se oli keskittyttä. Silloin myös kuviteltiin, että digitaalisuus tekee markkinoinnista helppoa ja yksinkertaista. Mutta suurin muutos 30 vuodessa on ollut se, että markkinoinnista on tullut käsittämättömän vaikeaa. Yritysten on todella vaikeaa saada huomiota, toimia verkossa ja erottautua. Nyt tarvitaan ohjelmallista, jatkuvaa, sinnikästä ja äärimmäisen monipuolista markkinointia, jolla syntyy tuloksia. Tämä vaatii insinööritieteen, liiketoiminnallisen intohimon ja luovuuden yhdistelmää.
Kuuntele podcast täältä
Kuuntele podcast täältä, Acastista, Spotifysta or Apple podcasteista.