B2B or not to be -podcast: Eira Hovi
Millaiset markkinointituotteet trendaavat juuri nyt? Millaisia vastuullisuuskriteereitä liikelahjoilta ja brändituotteilta vaaditaan? Vieraamme Q-VIO:n toimitusjohtaja Eira Hovi keskustelee aiheesta podcastissamme.
Jakson kohokohdat:
Q-VIO valmistaa brändättyjä yritystuotteita, liikelahjoja ja työvaatteita, ja on Brandkindin pitkäaikainen kumppani. Millaiset markkinointituotteet trendaavat nyt B2B-puolella?
Vastuullisuus on ykkössijalla, käytännöllisyys, laadukkuus sekä läpinäkyvyys tuotteissa. Myös se, että tuotteilla on mahdollisuus kertoa tarina, on todella tärkeää.
Millaisia vastuullisuusvaatimuksia yritykset nykyään asettavat liikelahjoille ja brändituotteille?
Jos tuotanto sijoittuu Kaukoitään, sertifikaattien on oltava täysin kunnossa. Meidän täytyy tietää tarkasti, missä ja miten tuotanto tapahtuu, ja myös materiaalien alkuperä on selvitettävä.
Tällä hetkellä vahvasti esiin nouseva trendi liittyy geopoliittisiin kysymyksiin – yhä useammin halutaan valmistaa tuotteet Euroopassa. Esimerkiksi eräällä suurella asiakkaallamme on tulevaisuudessa vaatimuksena, että tuotantoketju on mahdollisimman pitkälti eurooppalainen. Tämä sopii meille erinomaisesti.
Näkyykö yritysmaailmassa suuntausta aineettomien lahjojen suosimiseen?
Aineettomien lahjojen suosio liittyy usein nousukauteen, eikä niinkään tiukkaan taloustilanteeseen. Olen työskennellyt alalla 28 vuotta ja nähnyt sekä nousuja että laskuja. Tällaisessa taloustilanteessa ihmiset arvostavat erityisesti konkreettisia lahjoja – jotain, mitä voi oikeasti pitää käsissään.
Laatu on kuitenkin ehdottomasti tärkein tekijä. Meidän lähestymistapamme on tehdä hieman vähemmän, mutta panostaa laadukkaampiin tuotteisiin. On myös merkittävää, että sekä tehtaalla että itse tuotteella on oma tarinansa. Käytännöllisyys on avainasemassa – tuotteeseen voidaan lisätä brändäystä ja yrityksen viesti, mutta hillitysti ja tyylikkäästi. Tällä hetkellä erityisesti hyvinvointiin, kotiin ja liikuntaan liittyvät tuotteet ovat keskiössä.
Q-VIO tuottaa brändättyjä tuotteita myös yritystapahtumiin. Ovatko yritykset edelleen yhtä kiinnostuneita messuista, vai onko niiden rooli muuttunut?
Selkeä trendi tällä hetkellä on interaktiivisuus – messuständin tulee olla enemmän kuin pelkkä seinä. Osallistava ja elämyksellinen toteutus houkuttelee kävijöitä paremmin kuin perinteinen esillepano.
Messujen päätavoite on kontaktien ja liidien hankkiminen. Siksi on tärkeää, että jaettava tuote herättää kiinnostusta ja houkuttelee ihmisiä ständille. Nykyään on myös yhä selvempää, että saadakseen jotain, messukävijän tulee antaa jotain takaisin – oli se sitten yhteystieto, keskustelu tai muu osallistuminen. Massiivinen tavaroiden jakaminen ilman vastavuoroisuutta ei enää ole itsestäänselvyys.
Mitä vinkkejä antaisit yrityksille, jotka haluavat panostaa vastuullisiin ja tehokkaisiin markkinointimateriaaleihin?
Viherpesua on alalla valtavasti – pelkkä vihreä lehti tuotteessa ei tee siitä vastuullista, eikä bambukorkki termospullossa välttämättä tarkoita kestävyyttä. Vastuullisuus usein mielletään myös sertifikaattien kautta, mutta niiden viidakko voi aiheuttaa ongelmia, erityisesti Euroopan tuotannossa.
Siksi hyvä yhteistyökumppani on arvokkaampi kuin pelkät sertifikaatit – he voivat kertoa, mitä tuotteen taustalla todella on. Ostajana ymmärrän koko kuljetusketjun vaikutukset. On tärkeää kysyä, kyseenalaistaa ja pysyä valveutuneena. Kun yhteistyökumppani on luotettava, saa oikeaa tietoa ilman erillistä kysymistäkin.
Kuuntele jakso täältä:
Voit kuunnella jakson Acastin, Spotifyn, Apple podcastsin tai Podimon kautta.