Jo reilut toistakymmentä vuotta B2B-markkinoitia tehneellä Petrillä on kokemusta monenlaisista suomalaisista ja kansainvälisistä yrityksistä: raskaasta teollisuudesta huipputeknologiaan ja startup-yrityksistä pörssiyhtiöihin. Yksi asia, joka jokaisella asiakkaalla on aina ollut yhteistä, on se, että he ovat kaikki ihmisiä. Ja meitä ihmisiä ohjaa kaksi yhtä suurta sisäistä voimaa – mielemme ja sydämemme. Olemme kaikki rationaalisia, kunnes tunteemme astuvat mukaan peliin.

Tunteiden tärkeys

Mikään ei herätä ihmisissä tunteita samalla tavalla tarinankerronta Petri on aina pitänyt kiinni vahvasta tarinasta, jossa on paitsi faktat kohdillaan, myös tunnetta mukana. Häntä kiehtoo B2B-brändikäsitysten ja ostopäätösten taustalla oleva psykologinen monimutkaisuus. ”Se on mielenkiintoista juuri siksi, että B2B-brändäyksessä ei ole kyse suoraviivaisesta tavoitteesta vakuuttaa yksittäinen henkilö siitä, että hänellä on tarve ja halu ostaa halpa, välitöntä tyydytystä tuova kulutushyödyke”, Petri selittää.

Toinen hänelle tärkeä tunnepuolen näkökohta on olla tyyppi, jonka kanssa halutaan työskennellä. ”Suurina taiteilijoina itseään pitävät ihmiset välittävät harvoin siitä, että heitä pidettäisiin mukavina. Mutta minä välitän. Nautin yhteistyöstä ihmisten kanssa, ja yritän saada sekä kollegat että asiakkaamme tuntemaan, että luomme yhdessä jotain hienoa.” Petrin mielestä tyypillinen me vastaan he -mentaliteetti ei ole aina hyväksi lopputuloksen kannalta. ”En työskentele asiakkaille. Työskentelen heidän kanssaan.”

Käytä luovuuttasi

Petrin mielestä luovuus ei ole lahja, joka toisilla on ja toisilla ei. Jos haluaa olla luova, luovuutta on harjoitettava jatkuvasti. Tämä tarkoittaa uusien kokemusten etsimistä, uusien asioiden kokeilemista ja ylipäätään uteliaisuutta kaikkea kohtaan. ”Kun minulla on aikaa piirtää, kokata, matkustaa, runoilla…tällä tavoin treenaan mieltäni”, Petri kertoo. Hän vertaa luovuutta nyrkkeilyottelun valmistautumiseen. ”Nyrkkeilijä ei harjoittele otteluun ottelemalla. Luovuus toimii samalla tavalla. Kun tarvitset sitä, se on siellä.”

B2B-markkinoinnin maailma asettaa toki tiettyjä rajoituksia sille, kuinka villi voi ja pitää olla luovissa toteutukssa. ”On parempi ylittää odotukset ja himmailla sitten toteutuksessa, kuin jättää vaisu ensivaikutelma”, Petri uskoo. Samalla hän peräänkuuluttaa taitoa, jota hän leikkisästi kutsuu ajattelun taiteeksi laatikon sisällä. ”B2B-markkinointi vaatii erilaista luovuutta. Vaikka kaikki muut meuhkaavat ajattelusta laatikon ulkopuolella, on usein paljon vaikeampaa olla luova huolellisesti määritellyssä ja ahtaassa tilassa. Siihen me Brandkindilla olemme erikoistuneet.”