Markkinointiviestien tehtävänä on saada aikaan tunteita ja tekoja. Klikkiotsikko kannustaa toimintaan eli klikkaamaan tekstin tai videon linkin auki. Otsikon laatija pyrkii ohjaamaan lukijan tai potentiaalisen asiakkaan omille sivuilleen.

Klikkiotsikon takaa löytyvä juttu ei välttämättä lunasta odotuksia, vaan lukija tai katsoja pettyy ja turhautuu. Hän ei pääsekään osalliseksi suuresta salaisuudesta, vaan on viettänyt kallisarvoista aikaa tyhjän takia. Julkaisija näyttäytyy epämääräisenä ja epärehellisenä, mikä tietenkin vaikuttaa negatiivisesti brändimielikuvaan.

”Klikkiotsikolla on ihan syystäkin huono maine. Se lupailee liikoja ja ääritapauksissa saattaa olla jopa valheellista”, sanoo Brandkindin copy editor Nick Barlow.

Rajaa klikkiotsikon ja koukuttavan otsikon välille voi olla vaikea vetää, mutta Barlowin mukaan jälkimmäinen on rehellisempi. ”Se liioittelee vähemmän, ja toimii enemminkin kutsuna löytää tai oppia jotakin uutta”, Barlow jatkaa.

Klikkiotsikot B2B-markkinoinnissa

Klikattavuus ei suinkaan ole ainoa mitattava asia. Nykyään mainoksissa ollaan menossa kohti luku- ja katseluaikaan perustuvaa hinnoittelua. B2C-bannerimainonnassa taas mitataan konversioita, eli sitä kun asiakas muuttuu klikkaajasta tilaajaksi tai ostajaksi.

Sen sijaan B2B puolella markkinointi perustuu edelleen pitkälti yrityksen sivulle johtavien klikkausten määrän ja sosiaalisen median reaktioiden mittaamiseen. Klikkiotsikointi on siis tullut myös B2B-markkinointiin.

”Jos yritys on teknisesti ja viestillisesti tottunut klikkiotsikointiin, se näkyy myös markkinoinnissa. Riippuu paljon yrityskulttuurista millaisia markkinointiviestejä he ovat valmiita ottamaan vastaan”, sanoo Brandkindin head of digital Marko Mannonen.

Koska klikkiotsikointia tehdään niin paljon, on selvää että sen tuotto ylittää haitan. Mannonen ei näe klikkiotsikointia pelkästään negatiivisena asiana. ”Valehtelu on kiellettyä, mutta miksi et houkuttelisi lukijoita kertomalla itsellesi tärkeästä asiasta?”

Klikkiotsikot ja SEO

Miten klikkiotsikointi sitten eroaa hakukoneoptimoinnista (SEO)? Yleissääntö on, että hakukoneoptimoitu otsikko sisältää avainsanoja, kun taas klikkiotsikko kannustaa toimintaan eli klikkaamaan linkin auki. Jos klikkiotsikoinnin tekee oikein, se auttaa myös SEO:ssa, sillä ne tukevat toisiaan. Tärkeintä on laadukas, relevantti sisältö.

Aidosti hyvää tuotetta tai palvelua ei siis tarvitse piilottaa lattean otsikon taakse, kunhan sen tekee lupailematta liikoja, Barlow neuvoo. ”Hyvän otsikon täytyy tiivistää tekstin pääsisältö. Sen pitäisi herättää asianosaisten kiinnostus ja parhaimmassa tapauksessa saada yleisö reagoimaan.”

Googlekin on herännyt klikkiotsikoiden harhaanjohtavuuteen. Se aikoo jatkossa ohjata vähemmän liikennettä klikkiotsikoita viliseville sivustoille. Google lupailee, että alkuperäissisältöön ja hakuihin vastaavaan laadukkaaseen sisältöön panostavat sivustot tulevat parantamaan hakusijoitusta.

Klikkiotsikoissa tyypillistä:

  • Shokeeraavia, yliampuvia tai epämääräisiä
  • Isojen kirjainten käyttö tehosteena
  • Avoin kysymys tai kesken jäänyt lause
  • Listaus, kuten ”Nämä 5 asiaa sinun tulee tietää markkinoinnista”
  • Tarinallisia, kuten ”Nainen ajoi siilin päälle. Se mitä sitten tapahtui, yllätti kaikki.”

Kaipaako yrityksesi tehostusta markkinointiviestien otsikointiin? Ota yhteyttä!