Miten DEI näkyy markkinoinnissasi?
Monimuotoisuudella, yhdenvertaisuudella ja inkluusiolla pitäisi olla tärkeä rooli sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässäsi, mutta millainen rooli tarkalleen? Entä miten voit parhaiten hyödyntää yrityksesi arvoja markkinoinnin tehostamisessa?
DEI on lyhenne sanoista Diversity, Equity and Inclusion, ja sillä viitataan periaatteisiin, jotka liittyvät organisaation henkilöstön osallisuuteen. Painopiste on siis henkilökunnassa, mutta arvoista voi ja tulee puhua myös talon ulkopuolella.
Käytännössä tehokkaan DEI:n toteuttaminen johtaa henkilöstöön, joka edustaa laajemmin yhteiskuntaa, jota kohdellaan oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti, ja jonka yksilöt kantavat oman kortensa kekoon yrityksen hyväksi.
Useita etuja
Kaikki nämä periaatteet ovat sinänsä hyviä, mutta mitä muita etuja johdonmukaisella DEI-strategialla on? Ensinnäkin, monimuotoiset yritykset ovat yleensä kannattavampia. Monimuotoisuus parantaa myös ongelmanratkaisua ja innovointia. Osallistavaa kulttuuria noudattavien yritysten on myös helpompi houkutella sekä parasta osaamista että asiakkaita.
Vältä yleistämistä
DEI-viestinnässä on hyvä muistaa välttää yleistämistä. Jos todella haluat erottua joukosta DEI-asioissa, kannattaa hyödyntää kulttuurisia erityispiirteitä ja perinteitä jotta saat parhaan markkinointivaikutuksen. Mutta viestin on resonoitava yleisön kanssa.
Mukauttamalla viestisi maihin tai alueisiin, joissa se näytetään, luot kiinnostusta ja merkitystä yleisölle. Se tunnistaa, että aiheet ovat yrityksellesi tärkeitä. Tämä on erityisen tärkeää maailmanlaajuisesti toimiville yrityksille.
Valitse taistelusi fiksusti
Vaikka DEI kattaa monia erilaisia toisiinsa liittyviä aiheita, sinun ei tarvitse ottaa julkisesti kantaa kaikkeen. Tietyt aiheet liittyvät läheisemmin yritykseesi, joten keskity niihin, joissa sinulla on jotain annettavaa keskusteluun. Näin vältät luomasta viestejä, jotka eivät yksinkertaisesti resonoi riittävästi bisneksesi kanssa ja saavat yleisön pitämään mielipiteitäsi merkityksettöminä.
Ole totuudenmukainen
Totuudenmukaisten väitteiden esittäminen on yksi tapa välttää DEI-pesusyytöksiä. Aivan kuten viherpesu on asia, johon monet yritykset ovat syyllistyneet – McDonald’sin kierrätyskelvottomista paperipilleistä IKEA:n laittomaan puunhakkuuseen – huono DEI-viestintä voi vahingoittaa tuotemerkkiä ja brändiä. Johdonmukaisilla ja avoimilla DEI-periaatteilla pystyy välttämään tämänkaltaiset ongelmat.
Älä tee DEI:tä yksin
DEI-aihepiiri on useimmissa kansainvälisissä ja suomalaisissa yrityksissä paljon esillä. Aiheet kiinnostavat myös meitä Brandkindilla. Haluamme tukea asiakkaitamme paitsi sisäisten DEI-prosessien ja viestinnän parantamisessa, mutta myös näiden viestien hyödyntämisessä ulkoisessa markkinoinnissa. Jos haluat kuulla lisää, soittele meille!